سارا صالحی - با گذشت 28 قسمت از مجموعه 50 قسمتی «سایه بان»، ارزش های متمایز آن از جهات مختلف فرمی و ساختاری در مقایسه با دیگر سریال های اخیر شبکه دو مشخص شده است. بازخوردهای این سریال در فضای مجازی هم در کنار برخی نقدها، حکایت از اقبال عمومی به بخش های مختلف داستان، کیفیت ساخت و تیتراژ متناسب دارد. اما آن چه بیش از همه در این کار خودنمایی کرد، فهرست پرتعداد بازیگران «سایه بان» بود. ریسک برادران محمودی در اولین تجربه تلویزیونی شان و انتخاب نوبازیگران در کنار نام های بزرگی چون امین تارخ، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند و پریوش نظریه، فارغ از هر نتیجه ای قابل تقدیر است. حال آن که هنر «محمودی» ها بعد از انتخاب قصه ای جاندار، شخصیت پردازی مناسب و گرفتن بازی یکدست از این گروه هنری ناهمگون، در نمایش باورپذیر و آبرومند قهرمانان طبقه متوسط و فراگیر جامعه ایرانی است. با این که هنوز چهره های اصلی و جوان این سریال، تجربه نقش های کلیدی را به جز در این اثر ندارند ولی با پیگیری خط رشد حرفه ای شان می توان آینده روشنی را برای هریک از آنان انتظار داشت.
افسانه کمالی
سارا
سابقه: با داشتن مدرک کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی پزشکی، از سال 93 راه خود را به سمت دنیای هنر با گذراندن دوره های آزاد بازیگری تغییر داد. کمالی در سال 94 با بازی در فیلم «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان به صورت حرفه ای وارد سینما شد. وی پیش از «سایه بان» در این فیلم تجربه همکاری با مجتبی پیرزاده را داشت. کمالی پس از دو سال با حضور در مجموعه «سایه بان» مسیر خود را به رسانه ملی باز کرد. جالب آن که وی در هر دو کار سینمایی و تلویزیونی خود به واسطه تحصیلات تخصصی پزشکی اش، در نقش یک شخصیت بیمار ظاهر شده و به موجب بهره مندی از این اطلاعات توانسته به خوبی از پس چنین نقش هایی برآید. باید دید کمالی در آینده نزدیک در نقش های جدید و غیرمرتبط با رشته اش چگونه ظاهر خواهد شد!
نقش آفرینی: بعد از دو نقش پررنگ تر مردانه در این مجموعه، نقش «سارا» با بازی افسانه کمالی در میان بانوان سریال اولی «سایه بان» بیش از دیگران به چشم مخاطب آمد. وی در این مجموعه، نقش دختری با عارضه قلبی را ایفا می کند که به واسطه دلبستگی به یکی از همکارانش، بنای ازدواج می گذارد و با مشکلات تفاوت طبقاتی و مالی مواجه می شود. سارا در مواجهه با خانواده پدری و خانواده همسر آینده اش درگیری های قابل فهمی دارد که معمولاً در چنین وصلت های نامتعارفی بروز می کنند. نقش آفرینی کمالی در قالب خواهر سهراب بیش از دیگر بخش های فرعی داستان نمود یافته، خواهری دلسوز و مهربان که با وجود حساب بردن از برادرش، دل در گرو مهر او دارد.
مجتبی پیرزاده
سهراب
سابقه: مجتبی پیرزاده دانش آموخته کارشناسی بازیگری از دانشگاه سوره است. عالم هنر را از صحنه نمایش آغاز کرده و از معبر تئاتر حرفه ای وارد عرصه تصویر شده است. حضور در سینما را از سال 93 با فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی کلید زد. با این که وی در این فیلم بین المللی در نقش «مجید» بازی کوتاهی داشت و پس از آن همکاری در کنار مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار را در «یک روز بخصوص» همایون اسعدیان تجربه کرد، ولی نگاهی به کارنامه وی در فاصله کوتاه حضورش در فیلم های «دریاچه ماهی»، «یک روز بخصوص» و «فروشنده» تا مجموعه دیدنی «سایه بان»، مبین رشد سریع هنری اوست.
نقش آفرینی: سهراب، پسری متین و زحمتکش است که خیلی زود مرد شده و قرار است هم قهرمان زندگی خود و هم زندگی اطرافیانش باشد. او با وجود جوانی و دست خالی، پسری نان آور، برادری دلسوز، دوستی همراه و همکاری پرتلاش است که خوب از آب درآوردن این همه نقش خانوادگی و اجتماعی پرچالش، نقش آفرینی پیچیده و هنرمندانه پیرزاده را طلب می کرد. کاری که با وجود کم تجربگی اش به خوبی از پس آن برآمده و سهراب به دل مخاطب می نشیند. بازی ملموس و دور از اغراق وی، واقعیت زندگی قشر کم توان و پرتلاش پایین شهر را به تصویر کشید و مخاطب با سهراب قصه احساس قرابت کرد. گویی خود او سهراب را زندگی کرده؛ سال ها بار یک خانواده چهارنفری را بر دوش کشیده، کارگاه در آستانه ورشکستگی مبل سازی را احیا و حق رفاقت را بر سعید و همکارانش تمام کرده است. بازی به اندازه پیرزاده در تمامی نقش های فرعی و اصلی باعث شده هیچ نقشی از کادر بیرون نزند و یکی پررنگ تر از دیگری دیده نشود.
محمد ولی زادگان
سعید
سابقه: محمد ولی زادگان مثل پیرزاده یکی از فعالان عرصه هنرهای نمایشی است که توانسته پس از تجربه بازیگری و کارگردانی چند اثر تئاتری از جمله «او شمال من، جنوب من، شرق و غرب من بود» و «عروسی خون»، اولین حضورش را در قاب تلویزیون با «سایه بان» ثبت کند.
نقش آفرینی: سعید تقریباً نقش دوم سریال است. او و پیرزاده در کنار هم بار دراماتیک «سایه بان» را بر دوش کشیده اند و بیش از همه در تیررس نقد و نگاه هستند. از این رو، ولی زادگان نیز چون پیرزاده راهی به جز خوب بازی کردن نداشت تا سعید در کنار سهراب واقعی جلوه کند. سعید هم شخصیتی چندوجهی با نقش های متفاوت و گاه متناقض اجتماعی و خانوادگی نوشته شده است. مردی که باید دو زندگی را همزمان از نظر مالی و عاطفی مدیریت کند در حالی که با وجود بیکاری، با مشکلات تفاوت طبقاتی و اختلافات خانوادگی نیز دست به گریبان است. با این که ولی زادگان تلاشی قابل قبول در این نقش پرکار داشته اما با فاصله ای محسوس از بازی مجتبی پیرزاده به نقش خود نزدیک شده است. بازی تندوتیز و گاه روی اعصاب وی در ارتباط با نقش همسرش در مقایسه با نرمش رویه اش در مقابل نقش های پدر و برادر و حتی دوستش در نیمه اول مجموعه توی ذوق می زد. جالب است این تناقض در سطح گرمی و سردی بازی ولی زادگان را در نیمه دوم «سایه بان» در نقش سهراب هم شاهدیم. با این کیفیت، سعید شخصیتی دوست داشتنی و محبوب در میان دیگر نقش ها نیست، اما حاصل اولین تلاش ا و، چهره ای از یک مرد زندگی را با همه خوبی ها و بدی هایش به نمایش گذاشته است.