- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
محمد حقگو- شاخص قیمت های مصرف کننده در بهمن که مرکز آمار چند روز قبل داده های آن را منتشر کرد، حاوی اطلاعات قابل تاملی بود. از جمله این که تورم ماهانه با رقم 1.4 درصد به کمترین مقدار خود رسید. در این میان، تغییرات قیمت خوراکی ها نیز توجه ها را برانگیخت. چرا که بعد از مدت ها، منفی شده بود و به طور کلی نشان می داد مواد غذایی نسبت به (ماه قبل از داده های منتشر شده در این گزارش یعنی) دی ارزان تر شده اند. به این بهانه در گزارش امروز به کم و کیف تغییرات تورم مواد خوراکی خواهیم پرداخت. از سوی دیگر با توجه به انتشار گزارش دیگر مرکز آمار در خصوص وضعیت قیمت مواد خوراکی در ماه گذشته، نگاهی نیز به این فهرست و تغییرات آن به خصوص از ابتدای امسال خواهیم داشت.
3 عدد تورمی خاص
به گزارش خراسان، تازه ترین داده های مرکز آمار در خصوص تغییرات شاخص قیمت ها در بهمن امسال نشان می دهد که خوراکی ها با ثبت تورم ماهانه منفی 0.4 درصد، رکوردشکنی کرده اند. رکوردشکنی از این بابت که ارزان شدن ماهانه این کالاها از خرداد سال 1400 تاکنون رخ نداده بود. از سوی دیگر میزان ارزان شدن 0.4 درصدی خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات از خیلی قبل تر یعنی آبان 1398 تاکنون بی سابقه است.
از سوی دیگر، این داده ها بیانگر این هستند که شاخص قیمت گروه گوشت قرمز و سفید برای اولین بار بعد از آذر پارسال، عقبگرد ماهانه داشته است. در بهمن ماه، به طور کلی این گروه که شامل دو زیرگروه گوشت قرمز و ماکیان و گوشت ماهیان و صدفداران است، 0.4 درصد ارزان تر شده است. دلیل این کاهش قیمت نیز به افت 0.7 درصدی قیمت ها در زیرگروه گوشت قرمز و ماکیان بر می گردد.
اما سومین داده تورمی قابل توجه در بهمن ماه، به گروه سبزیجات و حبوبات بر میگردد. گروهی که در آذر با تورم ماهانه 14.4 درصد، بیشترین تورم ماهانه را در آن ماه به ثبت رسانده بود، در دیماه شاهد عقبگرد 5.9 درصدی قیمت ها بود. تورم ماهانه ای که در این گروه، از فروردین 1400 تاکنون، کمترین میزان به شمار می آید.
تورم خوراکی های منتخب در بهمن
داده های مرکز آمار نشان می دهد که در ماه گذشته و از میان خوراکی های منتخب، مرغ ماشینی، روغن نباتی جامد، برنج ایرانی درجه یک، روغن مایع، از جمله کالاهایی بوده اند که نسبت به دیماه ارزان تر شده اند. بر این اساس مرغ ماشینی 5.4 درصد ارزان تر شده و به کیلویی 87 هزار تومان رسیده است. روغن نباتی جامد با 1.5 درصد کاهش قیمت، کیلویی 66 هزار و 900 تومان فروخته شده است. برنج ایرانی درجه یک، یک درصد افت قیمت داشته و کیلویی 106 هزار و 670 تومان به فروش رفته است. قیمت هر بطری 900 گرمی روغن مایع نیز با افت اندک 0.7 درصدی، به 63 هزار و 300 تومان رسیده است.
درسوی دیگر فهرست رشد قیمت خوراکی ها نیز شاهد رشد 2.9 درصدی گوشت گوسفند و رسیدن قیمت آن به کیلویی 551 هزار تومان، رشد 5 درصدی کشمش پلویی و رسیدن قیمت آن به کیلویی 172 هزار تومان، رشد 9.3 درصدی قیمت شیرخشک و رسیدن قیمت قوطی 450 گرمی آن به 95 هزار و 700 تومان، رشد 1.7 درصدی قیمت گوشت گاو و رسیدن قیمت آن به کیلویی 531 هزار تومان هستیم.
تغییر قیمت 11 ماهه خوراکی های منتخب
در مجموع و با توجه به رشد قیمت خوراکی های منتخب در 11 ماه سال جاری باید گفت که کنسرو تن ماهی با 108 درصد، گوشت گاو با 68 درصد، کشمش پلویی با 62 درصد و گوشت گوسفند با 54 درصد افزایش در صدر تورم 11 ماهه قرار دارند. برنج ایرانی درجه یک، روغن نباتی جامد و روغن مایع نیز به ترتیب با افت قیمت 14، 12 و 10 درصدی نسبت به ابتدای امسال روبهرو شده اند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شاه منصور شاه میرزا
کارشناس میز تاجیکستان در موسسه اکو
مراسم «شب موسیقی سنتی تاجیکستان» با همکاری سفارت تاجیکستان با حضور سفیر تاجیکستان در ایران و استاد شهرام ناظری ،استاد حسین علیزاده ،استاد میر جلال الدین کزازی و جمع زیادی از هنرمندان ایران و تاجیکستان طی روزهای گذشته در تهران و مؤسسه فرهنگی اکو برگزار شد.
در این مراسم ابتدا دکتر نظامالدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران به مهمانان خیرمقدم گفت و راجع به جایگاه «شش مقام» و «فلک»، موسیقی سنتی تاجیکی که در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است، سخنرانی کرد. سفیر تاجیکستان یادآور شد که پس از کسب استقلال این کشور، حکومت و دولت تاجیکستان به رشد این نوع موسیقی توجه عمیق ظاهر نموده، آن را در داخل و خارج گسترش داد. همهساله در تاجیکستان روز «شش مقام»و «فلک» تجلیل میشود و خوانندگان تاجیک در آزمونهای بینالمللی شرکت کرده و جوایز فاخر زیادی را به دست آوردهاند. سفیر تاجیکستان در ادامه به ترویج و تعمیق پیوندهای فرهنگی دو کشور تاجیکستان و ایران اشاره و برگزاری «شب موسیقی سنتی تاجیکستان»را نمونهای از این تعاملات توصیف کرد.نظام الدین زاهدی با اشاره به هوش و خرد زندهیاد دولتمند خال اف بیان کرد: یکی از مهم ترین دستاوردهای مهم ما تاجیک ها موسیقی فلک است که تاریخ بیش از هزار ساله دارد و دولتمند خال اف آن را به خوبی درک کرده و رواج داده بود به نحوی که در این عرصه صاحب مکتب بود و شاگردان زیادی را به کمال رساند.
بازیابی آیین فراموش شده در تاجیکستان
این دیپلمات ارشد تاجیک اظهار کرد: امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان بازیابی هویت ملی تاجیکان از جمله اعیاد، تاریخ، فرهنگ و موسیقی تاجیکی را به جد در دستور کار خود قرار داده است و پیوسته در این امر ابتکارات شایان صورت میگیرد.
سفیر فوق العاده و تام الاختیار تاجیکستان در ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اشتراکات عمیق کشورهای آسیایی تاکید کرد: اشتراکات کشورهای همسایه که بسیاری از آن ها در یونسکو ثبت شده اند، نشان از تعمق روابط کشورهاست .
همکاری های عمیق فرهنگی ایران و تاجیکستان
سپس، دولت صفرزاده، معاون وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان و رهبر هیئت هنرمندان تاجیکستان به ایران ضمن مهم خواندن همکاریهای فرهنگی دو کشور تاکید کرد این همکاریها روزبهروز عمیقتر و بیشتر میشوند.
معاون وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان همچنین درباره نقش فرهنگ در همدلی ملتها یادآور شده و از رشد و نمو روزافزون آن اظهار قدردانی کرد. سپس، نوازنده و آوازخوان های مشهور تاجیک برای حاضران نمونههایی از «شش مقام» و «فلک» را پیشکش کردند که با استقبال صمیمانه اهل نشست مواجه شد.
در ادامه این محفل ویدئویی از همکاری استاد روانشاد دولتمند خال اف با شهرام ناظری، خواننده سرشناس ایرانی پخش شد و دو تن از نوازندگان و شاگردان استاد دولتمند آهنگ «حیلت رها کن عاشقا»را اجرا کردند.
در این نشست «لوح تقدیر» از سوی هنرمندان پیشگام ایرانی با حضور استادان موسیقی شرق، شهرام ناظری و حسین علیزاده به استاد دولتمند رونمایی شد.
همچنین، از کتاب «ترازوی چشم»، مجموعه اشعار دولت صفرزاده که چندی پیش از طریق انتشارات آروَن تهران به فارسی منتشر شد، رونمایی شد. دولت صفرزاده، مؤلف کتاب با قرائت چند شعر خاطر حاضران را شاد کرد.
مهمانان در این مراسم از نمایشگاه هنرهای دستی، لباسهای ملی و آثار نقاشان تاجیک بازدید کردند. در این برنامه سفیران مقیم تهران، هنرمندان و شخصیتهای فرهنگی، سفیران سابق ایران در تاجیکستان نیز حضور داشتند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مائده کاشیان- سریال «سنجرخان» با محوریت قهرمان کُرد «سنجرخان وزیری»، پس از طی کردن مسیر سخت و پر فراز و نشیب تولید، سرانجام امسال به آنتن رسید و پخش آن از 26 بهمنماه آغاز شد. ابتدا قرار بود این مجموعه توسط ضیاءالدین دری جلوی دوربین برود، اما درگذشت این کارگردان باعث شد که محمدحسین لطیفی کارگردانی آن را برعهده بگیرد. «سنجرخان» چهاردهمین سریال تلویزیونی در کارنامه لطیفی است و به فداکاری این شخصیت در مقابل تجاوز نیروهای روس و انگلیس میپردازد. در ادامه مطلب، گزارشی میخوانید درباره حواشی تولید «سنجرخان» و کیفیت این مجموعه.
ادامه راه ضیاءالدین دری با لطیفی
سال 96 اعلام شد که سریال تاریخی «سنجرخان» درباره این قهرمان ملی ساخته خواهد شد و کارگردانی آن نیز به ضیاءالدین دری سپرده شد. این کارگردان فیلمنامه سریال را نوشته بود، اما پیش از اینکه تولید «سنجرخان» به جریان بیفتد، دار فانی را وداع گفت و پروژه سرنوشت نامعلومی پیدا کرد. سال 97 خبر رسید که محمدحسین لطیفی جایگزین دری شده است و این پروژه تولید خواهد شد. مشکلات مالی باعث شد که این کارگردان هم اواخر سال 97، از کارگردانی سریال انصراف بدهد. پس از دو سال وقفه و بلاتکلیفی، سرانجام سال 99 پیشتولید «سنجرخان» به کارگردانی لطیفی رسما آغاز شد، اما مشکلات مالی باز هم موانعی را بر سر راه این پروژه و لطیفی ایجاد کرد. تا جایی که این کارگردان شهریور 1401 در گفتوگویی که با خراسان داشت، درباره تولید «سنجرخان» گفت با هدف بر زمین نماندن پروژه، درخواست ضرغامی برای ساخت سریال را پذیرفت، اما با توجه به کملطفیهای مدیران در امور استانها، محدودیتها و سختیهای تولید پروژه بیشتر شد و با توجه به شرایط او به این نتیجه رسیده بود که ای کاش پیشنهاد ساخت «سنجرخان» را نپذیرفته بود.
روایت جدید کارگردان تازه از «سنجرخان»
هرچند که ضیاءالدین دری فیلمنامه «سنجرخان» را نوشته بود، اما محمدحسین لطیفی به دلیل زاویه نگاه متفاوتی که نسبت به این شخصیت و زندگی او داشته است، بار دیگر فیلمنامه «سنجرخان» را نوشت، بنابراین فیلمنامه این سریال طبق آنچه در تیتراژ آمده است، توسط محمدحسین لطیفی و بابک سبحانینژاد، با «نگاهی به فیلمنامه زندهیاد ضیاءالدین دری» نوشته شده است. قطبالدین صادقی نیز که از بازیگران «سنجرخان» است، به عنوان ناظر کیفی هم در پروژه حضور داشته و تغییراتی در فیلمنامه ایجاد کرده است. او در گفتوگو با جام جم توضیح داده اشتباهات تاریخی فیلمنامه را اصلاح کرده و همچنین مواظب بوده است که ناخواسته به کُردها و اعتقاداتشان اهانت نشود.
روایت زندگی شخصی موازی با مبارزات
«سنجرخان» در قسمتهای اولیه شروع پرقدرتی نداشت، اما هرچه قصه پیش رفت و ابعاد بیشتری از شخصیت «سنجرخان» و روابط او با خانواده و خویشاوندانش روشن شد، سریال جذابیت بیشتری پیدا کرد. ابتدا به زندگی شخصی، ازدواج این کاراکتر، درگیری «سنجرخان» با پسرعمو و برادرش پرداخته شد و سپس حمله نیروهای روس و انگلیس به کردستان و مقابله «سنجرخان» و مردم با تجاوز دشمن نیز به قصه اضافه شد. ساخته لطیفی موفق شده کاراکتر «سنجرخان» را به عنوان شخصیتی جوانمرد، ایثارگر و عدالتجو به تصویر بکشد. سریال موازی با روایت مبارزه این قهرمان با دشمن خارجی، به مقابله او با دشمنانی که با این شخصیت نسبت خویشاوندی دارند، اما به دلیل کینه و حسادت دنبال از بین بردن «سنجرخان» هستند نیز میپردازد که جزو نقاط قوت سریال است. ماجرای کینه زنی به نام «سودابه» از «سنجرخان» که قبلا به او علاقهمند بوده است و حالا با «خلیل خان» برادر این شخصیت ازدواج کرده هم از جذابیتهای روایت سریال است.
کُردهای بدون لهجه
یکی از نقاط ضعف مهم «سنجرخان» که به باورپذیری سریال لطمه زده، لهجه بازیگران سریال است. جز تک و توک شخصیتهای فرعی، اکثر بازیگران «سنجرخان» لهجه کُردی ندارند و تنها لباس کُردی به تن دارند. با توجه به اینکه قصه سریال در کردستان میگذرد و همه شخصیتهای سریال کُرد هستند و اتفاقا از بازیگران بومی نیز در «سنجرخان» استفاده شده، انتظار میرود بازیگران به ویژه فرشید گویلی در نقش «سنجرخان» لهجه داشته باشند. کاری که در سریال «سوران» به خوبی انجام شده بود. طبیعتا بازیگران بومی این مجموعه با تسلط بیشتر لهجه کُردی را ادا میکردند، اما دیگر بازیگران مانند مهدی نصرتی به عنوان نقش اصلی سریال نیز عملکرد موفق و قابل قبولی داشتند. دوبله صدای تعدادی از بازیگران فرعی «سنجرخان» نیز ضعیف است.
بازی بازیگران مشهور و بومی
پیام دهکردی، علی اوسیوند، قطبالدین صادقی، جلیل فرجاد، محمود پاکنیت، احمد نجفی و حمیدرضا نعیمی چهرههای شناختهشده در ترکیب بازیگران «سنجرخان» هستند و علاوه بر آنها فرشید گویلی، لیلی سعیدی، شیما ملایی و زاهد زندی نیز چهرههای جدید این مجموعه هستند. هنوز همه بازیگران مشهور وارد قصه نشدهاند، اما فعلا میتوان گفت کار پیام دهکردی در نقش «خلیل خان» که برخلاف برادرش خان عادل و درستکاری نیست، بیشتر به چشم میآید. فرشید گویلی نیز در نقش «سنجرخان» بازی خوبی دارد و ضعف خاصی در عملکرد او دیده نمیشود. به طور کلی گروه بازیگران «سنجرخان» بازیهای قابل قبولی دارند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
توکلی-مهلت تبلیغات انتخاباتی نامزدها ساعت8 صبح امروز به پایان رسید و کمتر از 24ساعت دیگر مردم به پای صندوق های رای رفته و سرنوشت خود را مشخص خواهند کرد.حالا فردا لنز دوربینهای داخلی و خارجی روی حوزههای رایگیری و صندوقهای رای فوکوس کرده تا ببیند مردم با چه کیفیتی در این انتخابات شرکت میکنند و سرانجام نام چه کسانی از داخل صندوقها به عنوان پیروز بیرون خواهد آمد.در این میان و در کنار دعوت علما و مراجع عظام تقلید از مردم برای شرکت در انتخابات اسفندماه، اظهارنظرهای چهره های سیاسی درباره انتخابات مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. در همین راستا آیت ا...جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در بیانات اخیر خود، با بیان این که در همه مناسبتها و عناوینی که در استقلال مملکت، امنیت مملکت، بزرگی این مملکت دخیل اند، مثل انتخابات و غیر انتخابات حضور فعال داشته باشیم، تاکید کرد:« این نکته را بدانیم که ما مردان ایران، مردان بزرگی هستیم، شناسنامه داریم، تاریخ داریم، جغرافیا داریم.استاد سطوح عالی حوزههای علمیه گفت: این وکلای ما، این مسئولین ما، باید بدانند که این گونه اداره کردنها با گرانی و امثال ذلک، در شأن ملت ما نیست و نباید ملت این قدر رنج بکشند، ما آن قدر قدرت داریم که بتوانیم خودمان را خوب اداره کنیم.وی اظهار کرد: در همه مسائل اجتماعی ما باید به فکر استقلال کشور، امنیت کشور، عظمت کشور و جلال و شکوه کشور باشیم و نبینیم که خدای ناکرده یک جهانی نسبت به دین و امثال ذلک بی مِهر است، برای این که شرف ما به وسیله همینهاست؛ حالا یکی از نمونهها مسئله انتخابات است.اگر همه مانند شهدا فکر بکنند، نه بیراهه میروند و نه راه کسی را میبندند و نه کاری را که از آن ها بر نمیآید قبول میکنند و نه خدای ناکرده دست شان به جیب کسی میرود و نه به فکر اختلاس و این ها خواهند بود!» پیش از این نیز بسیاری از علما همچون آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و نوری همدانی مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرده بودند.
علی لاریجانی : اگر نهاد انتخابات ضعیف شود، زمینه ساز دیکتاتوری در داخل کشور میشود
در همین باره برخی از چهره های سیاسی با ادبیات متفاوتی مردم را برای حضور در پای صندوق های رای دعوت کردند. به عنوان نمونه علی لاریجانی رئیس چند دوره بهارستان، در آخرین اظهار نظر خود از زوایای مختلف اهمیت خانه ملت و مشارکت مردم در انتخابات را مورد بررسی قرار داده و می گوید:« یکی از شاخص ترین چهره ها در پروژه خالص سازی اقلیت بوده است، هنوز هم تاکید جدی بر حل مشکلات از مسیر صندوق رأی دارد و معتقد است؛«اگر یک زمانی یک ساختاری از حکومت اشتباه کرد، مردم باید با حضور خود آن اشتباه را رفع کنند و به حکومت بگویند ما راه خود را متوجه شدیم. رای ندادن مسیری است که کشور را به سمت سلطه اقلیت خواهد برد....مردم صرفا به یک تفکر رای نمیدهند، به افراد با ارادهای رای میدهند که صاحب یک تفکر باشند و قدرت اجرای آن را داشته باشند وگرنه به یک عالم رای نمیدهند...اگر بخواهیم اصلاحاتی در کشور ایجاد شود، راهی به جز مشارکت در انتخابات نیست.» این عضو تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به کسانی که با رای ندادن به دنبال اعتراض به حاکمیت هستند نیز می گوید:« یک رای اعتراضی ممکن است حکومت را به خود بیاورد اما روش پرهزینه ای است.... این که رهبری تاکید میکنند مردم حضور چشمگیری در انتخابات داشته باشند برای جلوگیری از خطر دیکتاتوری است اینگونه نیست که سلایق مختلف در انتخابات حضور نداشته باشند، در انتخابات حضور دارند اما ممکن است متوازن نباشند.خبرگان در آینده باید از این که فقط فقها در آن حضور داشته باشند، در بیاید، چراکه وظیفه مهم مجلس خبرگان تعیین رهبری است.» مشاور رهبر انقلاب در ادامه اظهارات خود بر تکثر آرا تاکید دارد:« این که بخواهیم تکثر آرا را مدام کم کنیم برای حکومت حسن نیست. حکومت باید تکثر آرا را بپذیرد و جا برای آن باز کند.یکدستی باعث بیدقتی در کارها میشود بعضی از اعتراضات مردم درست است و باید آن را بپذیریم.» لاریجانی در لابه لای سخنان خود گریزی نیز بر برخی شبهه ها درباره اختیارات رهبری می زند و می گوید:«در آن ۱۲ سالی که من رئیس مجلس بودم هیچ زمان ندیدم که ایشان دستوری به مجلس بدهند و فقط یک مورد به من به عنوان شخصی که رئیس مجلس بودم دستوری دادند. من اشهد با... ندیدم که ایشان بگوید این قانون را تصویب کنید یا چون من میگویم حتما این کار باید بشود، یا یک وزیر را حتما بیندازید.»
در کنار علی لاریجانی، حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشور که البته در لیست رد صلاحیت شدگان انتخابات خبرگان نیز قرار گرفت؛ به شکلی دیگر از مردم دعوت کرد که در انتخابات شرکت کنند و از آن ها خواست که به نامزدهایی که به شرایط موجود اعتراض دارند، رأی دهند:«در این شرایط مردم به هر کسی که معتقدند او از شرایط فعلی راضی نیست و به شرایط فعلی حاکم معترض است و دنبال تغییر و تحول در جامعه امروز است، رأی دهند و به هر کس که تردید دارند در این که معترض است یا معترض نیست، رأی ندهند. رأی دادن باید یک رأی اعتراضی باشد به کسانی که امروز به شرایط موجود معترض هستند و خواهان یک تحول برای توسعه و امنیت بیشتر کشور و رفاه بیشتر، تحول برای معیشت مردم و تحولی برای آزادی بیشتر در جامعه هستند. »
محصولی: با شانا مشکل نداریم
صادق محصولی دبیرکل پایداری نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد که مهم ترین بخش های اظهاراتش را در ادامه می خوانید:
*رقیب جبهه پایداری آنهایی هستند که با ارزشهای انقلابی تعارض دارند.
*کسانی که در کشور سیاهنمایی میکنند و خدماتی که دولت و شخص آقای رئیسی انجام داده و پیشرفتهای عمده و قدرت کشور را که در تاریخ بینظیر بوده،نمیبینند، کسانی که دنبال تضعیف نظام هستند و آن ها که دنبال گرایش به غرب و دیکتههای اعمال شده از محاکمه بینالمللی وابسته به کاپیتالیسم هستند، رقیب ما هستند.
*این که گفته میشود ما با شانا خیلی مشکل داشتهایم اصلا این گونه نیست، در داخل شورای مرکزی جبهه پایداری اگر یکی از اعضا در جهت خلاف وحدت یا انصاف باشد خودمان تذکری میدهیم و میگوییم جبران کن.
آخرین نظرسنجی ها
آخرین آمار ایسپا نیز امیدوار کننده بوده و حکایت از رشد قریب ۱۰درصدی طی یک ماه و نیم اخیر دارد. به گزارش ایرنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به منظور بررسی مشارکت سـیاسی مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۷ تا ۸ اسفند ۱۴۰۲ سومین نظرسنجی در مقیاس ملی را اجرا کردهاست. این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با اندازه نمونه ۵۱۲۱ نفر به شیوه مصاحبه حضوری اجرا شده است.بنا بر نظرسنجی ایسپا که طی سه مرحله انجام شده، افزایش محسوسی در روند حضور مشارکتکنندگان دریافت میشود به نحوی که تخمین این مرکز از حضور حدود ۴۰ درصدی مردم در کل کشور حکایت دارد. در میان افرادی که گفتهاند «قطعا در انتخابات شرکت میکنند» رشد ۳۴درصدی در بازه زمانی ۴۰ و ۵۰ روزه اخیر مشاهده میشود به گونهای که تخمین میزان مشارکت در هفته آخر دی ماه از ۲۸.۶ درصد به ۳۸.۵ درصد رسیده است. در سوی مقابل در اردوگاه تحریمکنندگان انتخابات شاهد کاهش ۱۷درصدی بودهایم به نحوی که افرادی که گفتهاند «به هیچ وجه در انتخابات شرکت نمیکنند» در بازه زمانی ۴۰ و ۵۰ روزه اخیر از ۳۸.۲ درصد به ۳۲.۶ درصد کاهش پیدا کردهاند. ممتنعین این نظرسنجی نیز در دو بخش جمعبندی و استخراج شدند به نحوی که افرادی که تا زمان مصاحبه تلفنی «هنوز تصمیم به شرکت یا عدم شرکت نگرفتهاند» از ۱۸.۷ درصد به ۱۶ درصد رسیدند. طیف دیگر ممتنع به افرادی مربوط میشود که بیان کرده اند «احتمال کمی دارد که در انتخابات شرکت کنند». میزان این افراد نیز از ۶.۵ درصد به ۵.۴ درصد رسیده است.
جمعه سرنوشت ساز
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
الهه آرانیان- امروز سالروز تولد شاعری است که بر قله شعر معاصر فارسی ایستادهاست؛ شاعری که زبان، نگاه و سلوک منحصربهفرد خودش را داشت و در زمانهای که خبری از حجم انبوه رسانهها نبود، هروقت دفتر شعری از او چاپ میشد، دیری نمیپایید که اشعارش بر سر زبانها میافتاد. مهدی اخوانثالث، علاوهبر اینکه زبان فارسی را خوب میشناخت، تحلیل گر و نظریهپردازی بزرگ هم بود و از اینرو هنوز که هنوز است، شعرش طرفدار دارد و خوانده میشود. امروز، 10 اسفند، سالروز 96سالگی زنده یاد اخوانثالث است. به همین مناسبت با دکتر مهدی محبتی، استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان که در دوران دانشجویی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، اخوانثالث را از نزدیک دیدهاست، درباره زبان شعری، نگاه، سلوک و تاثیر حکیم فردوسی بر این شاعر گفتوگو کردهایم.
از خاطره دیدارتان با اخوانثالث بگویید.
من چندین بار اخوان را دیدم. برایم آدم جالبی بود، زبان شعرش قوی بود ،نگاههای تازهای داشت و چیزهایی را از لابهلای تاریخ و ادبیات و فرهنگ ما کشف میکرد که کمتر شاعری به آن توجه میکرد؛ سلوک خاصی داشت و قیافه و تیپش هم دیدنی بود. یکی از دیدارهای ما که خیلی جالب بود، در منزل آقای دکتر یاحقی رخ داد. من آن زمان دانشجوی دانشکده ادبیات مشهد در دوره کارشناسی بودم، اواخر دهه 60. اخوان تازه شعر معروف «درخت معرفت» را سروده بود. او در این شعر میگوید: «شهر افلاطون دیده تا پسکوچههایش». من به ایشان گفتم چرا میگویید «افلاطون ابله»؟ اخوان دستش را گذاشت روی شانهام و به مشهدی پرسید: «بچه کجایی»؟ گفتم: «مشهد». بعد خیلی صمیمی شد و گفت: «افلاطون کتابی دارد به نام «مدینه فاضله». آنجا چرا میگوید باید شاعران را از شهر بیرون کرد و آن شهری که شاعر دارد، به رستگاری و فضیلت نمیرسد؟ چرا میگوید شاعران مردم را گمراه و خیالاتی میکنند؟ وقتی او من را از شهرش بیرون میکند، من حق ندارم او را از شعرم بیرون کنم»؟
شعر اخوانثالث لحن حماسی دارد. فردوسی چه تاثیری بر او گذاشتهاست؟
اخوان خودش میگوید من باغچهای زدهام بین مازندران و خراسان؛ یعنی شعرم بین نیما و فردوسی است. به او فردوسی کوچک میگفتند؛ یعنی همان فردوسیای که در ابعاد کوچک تری رو به حماسه دارد، اما حماسه شکست. در واقع اخوان را «حماسهخوان شکست» یا «روح سیاه پوش قبیله» لقب داده بودند: «منم آن لکه ابر عابر آفاق نومیدی».
زبان شعری اخوان چه برتریهایی دارد؟
هرچه شعر اخوان را بخوانید، بیشتر متوجه میشوید که زبانش تا چهاندازه قوی است. او چندین هنر را در زبان به کار برده؛ از جمله اینکه گاهی واژهها و ترکیبایی میسازد که در ادبیات فارسی نداریم. اخوان نحو را بهطور کم سابقهای به کار میبرد. فرم شعرش از نظر بلاغی و عروضی فولادگونه است و مو، لای درزش نمیرود. کل تاریخ ادبیات فارسی از حیث شعرا و نویسندهها در دستش نرم است و زبان فارسی را خیلی خوب میشناسد. مقالهای دارد به نام «حیواناتی که شعر میگفتند» که نمونهای از دانش اوست. اخوان در این مقاله مینویسد چرا بعضی از شاعران در دوره صفویه تخلص خود را اسب و گاو و... میگذاشتند. زبان شعر اخوان، قویترین زبان شاعران معاصر از حیث استحکام و درستی و صلابت است.
از نظر شما بعد از اخوانثالث شاعری داریم که شعرش به شعر او نزدیک باشد؟
در این 50سال اخیر شاعری که به قول استاد شفیعی کدکنی به قوزک پای اخوان هم برسد، نداریم. در گذشته 5 شاعر قله داشتیم و حالا 50 شاعر دامنه داریم. آگاهی و ادبیات و موضوعات تازه آمده و پخش شده و این خوب است، ولی از یک جهت بد است؛ چون قله نداریم که بچهها به آن نگاه کنند و همه مثل همدیگر هستند. حالا ممکن است چندتایشان یک سر و گردن بالاتر باشند.
اخوان در مقاطعی کاملاً ناامید شد و این یأس به شعرش هم راه پیدا کرد، اما وقتی شعرش را میخوانیم، در انتها انگار نور امیدی به دلمان تابیده میشود.
درست است که اخوان بعد از 28 مرداد بُرید و ناامید شد، ولی افق به رویش باز شد. امید خیلی مهم است. چشماندازهای اخوان در خودش نمرده بود و امید داشت به اینکه تغییر ایجاد خواهد شد.
به همین خاطر هم شعرش طرفدار داشت؟
وقتی «زمستان» و «از این اوستا» و دیگر کتابهای شعر اخوان چاپ میشد، طولی نمیکشید که شعرها بر سر زبانها میافتاد. بزرگ ترین مشوق شاعر همین است. حالا که فضای مجازی آمده بیشتر باید شعرها خوانده شود. الان شعر چه کسی بر سر زبانهاست؟ اخوان وقتی کتاب چاپ میکرد، فردایش همه آن را حفظ بودند. شعرش قوی بود و فضا برایش آماده بود. الان به ندرت کسی شعر خوب میگوید.
سلوک منحصربه فرد اخوان در اقبال عمومی به او تاثیر داشت؟
خیلی زیاد. او آدم نان به نرخ روزخور نبود. فقر و بیچارگی و آوارگی را تحمل میکرد. با آن همه شهرت میرفت در گرمای خوزستان درس میداد و در تلویزیون آنجا اجرا میکرد. مجیزگو و نامرد نبود. رفیقباز به معنای مثبتش بود؛ یعنی اگر کسی مشکلی داشت، تا جایی که میتوانست حل میکرد. تسلیم مشهورات نبود. آنچه را همه میگفتند، رویش تأمل میکرد. شاخه مهم شعر اخوان نویافتههای او در دل فرهنگ و ادبیات ماست. مقاله ای دارد به نام «آیات موزونیافته قرآن»؛ یعنی آیههایی که بهطور طبیعی وزن عروضی دارند. این نشاندهنده تأمل او بود. اخوان عربیدان خوبی بود. کتابهای عربی را میخواند و بر آثار عربی مانند الاغانی، الثعالبی و... اشراف داشت.
در یک کلام، اخوان چه به میراث ادبی ما اضافه کرد؟
یکی از مهمترین کارهای اخوانثالث نظریهپردازی برای شعر نو بود. تنها کسی که شعر نیمایی را برای اولینبار متکی بر نظریات ادبی کرد و برایش قاعده و قانون تراشید، اخوانثالث است. او در یک کلام نظریهپرداز، آفریننده و تحلیل گر بزرگی بود. از حیث تاریخ ادبیات برخی از اشعارش جزو بهترینهاست.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
دکتر سیدعلی علوی
براساس آخرین ارزیابی ها میزان مشارکت در انتخابات 41 درصد پیشبینی شده است، 25 درصد هنوز تصمیمی نگرفته اند و 34 درصد نیز گفته اند در انتخابات شرکت نمی کنند. از میان این جامعه 59 درصد که یا مردد به شرکت هستند یا قصد شرکت در انتخابات را ندارند، بیش از 70 درصد دلایل خود را ناامیدی از تغییر یا بیان اعتراض و فقدان نامزد مطلوب شان اعلام کرده اند. براساس یافته های این پژوهش ناکارآمدی به خصوص در حوزه اقتصاد مهم ترین عامل اعتراض به شرایط کشور است که منجر به عدم تمایل به مشارکت شده است. براین اساس روی سخن این یادداشت نه برای 10درصدی است که در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده اند و نه با9 درصدی است که ساختار سیاسی جمهوری اسلامی را قبول ندارند و قائل به تغییرات اساسی هستند بلکه 40 درصدی است که در برایند مجموعه ای از دلایل ناکارآمدی یا عملکردهای غلط به قهر یا ناامیدی یا بیان اعتراض قصد مشارکت در انتخابات را ندارند. براین اساس دو نکته اصلی قابل اشاره است:
1.یکی از مسائلی که مطرح می شود این است که مشارکت در انتخابات، رای به وضع موجود است و چون نارضایتی نسبت به وضع موجود داریم پس رای ندهیم تا اعتراضی به وضع موجود باشد. آن چه که در مورد این استدلال می توان گفت این است که عدم شرکت در انتخابات بیشتر از آن که اعتراض به وضع موجود باشد نه به ساختار سیاسی است و کیست که نداند اصولا تغییر از مسیر صندوق هرچند کند بهتر از تغییر از مسیر خیابان یا سپردن کشور در دست کسانی است که نسبت به عملکردشان حداقل بخشی از جامعه نارضایتی دارند. آیا در بین بیش از 20هزار نفری که تایید صلاحیت شده اند نمی شود کسانی را یافت که منتقد وضع موجود باشند؟ نمی خواهم ادعای گزاف کنم اما این قاعده عقلی را می توان پذیرفت که حرکت برای تغییر هرچند اندک از انفعال بهتر است. تجربه گذشته نیز بازگو کننده همین واقعیت است.
آیا مشارکت در مجلس یازدهم با نرخ مشارکت 42 درصد برای جامعه 58 درصدی که در انتخابات مشارکت نکردند، تجربه مطلوبی داشت؟
فرض کنید در همان انتخابات مجلس یازدهم مشارکت 65 درصدی می بود آیا بازهم بخشی از قوانینی که در حال حاضر به آن انتقاد دارید مصوب می شد؟ احتمالا نه. احتمالا طرح هایی همچون صیانت و فیلترینگ به سرانجام دیگری می رسید.
2.چه کسانی از این کاهش مشارکت سود می برند؟ گروه اول کسانی هستند که مایل به براندازی جمهوری اسلامی با همه هزینه های جبران ناپذیرش هستند. گروه دوم دشمنان جمهوری اسلامی که می دانند شکست جمهوری اسلامی با ابزارهای بیرونی همچون تهاجم نظامی یا فشار بیرونی امکان پذیر نبوده و نیست و تنها راه را فروپاشی از درون می دانند طبیعتا این گروه ، در راس آن آمریکا و برخی هم پیمانان غربی اش همچون انگلیس و منطقه ای اش همچون رژیم صهیونیستی و برخی رقبای منطقه ای همچون عربستان است. برای این گروه نه آینده ایران و نه سرنوشت مردم ایران هیچ اهمیتی ندارد. در هژمونی جهانی آن ها ایران یک قدرت قابل اعتنا و مزاحم است که در قواعد آن ها بازی نمی کند. کشوری که بهتر است یا تجزیه شود یا آن قدر ضعیف و درگیر مسائل خود باشد که در نظم جهانی مطلوب آن ها هضم شود و دسته سوم گروهی هستند که کاهش مشارکت امکان حضور آن ها را در قدرت تامین می کند. گروهی که می داند حرفش برای اکثریت جامعه مسموع و مقبول نیست لذا برای آن که در قدرت بماند یا به قدرت برسد نیازمند مشارکت حداقلیاند و البته در این میان گروه چهارمی هستند که معتقدند مشارکت پایین می تواند پیامی برای اعتراض و تغییر رفتار نظام سیاسی باشد. طبیعتا در مورد گروه های اول و سوم و منطق آن ها نیاز به صحبت نیست اما در مورد منطق و استدلال گروه چهارم این نکته را می توان گفت که آیا درباره هزینه های این عدم مشارکت و فعال شدن ابزارهای ناخواسته آن همچون فشار بین المللی بیشتر در قبال کاهش مشروعیت سیاسی و حاکم شدن اقلیتی که حیات خود را در مشارکت حداقلی می دانند پاسخی قانع کننده دارید؟
کوتاه سخن این که از آنجا که روی سخن این یادداشت با 25 درصد مردد و بخشی از34 درصدی است که تصمیم به عدم شرکت در انتخابات دارند، طبیعتا حضور در انتخابات اولا نه به معنای تایید وضع موجود است بلکه تلاشی است برای تغییر هرچند اندک است ثانیا اگر به ناکارآمدی وضع موجود معترض اید، عدم مشارکت شما تایید وضع موجود است، ثالثا عدم مشارکت یا کاهش مشارکت بیش از آنکه موثر در تغییر یا اصلاح رفتار ساختار سیاسی باشد منجر به فشار بیشتر قدرت های جهانی با تحریم بیشتر و ناامنی بیشتر برای تشدید ناامیدی و فروپاشی از درون ایران عزیزمان میشود. رابعا طبیعتا شرایط کشور در دهه پنجم حیات جمهوری اسلامی با همه نقاط قوت و ضعفش نیاز به تحول دارد تحولی برخاسته از نظر اکثریت باید باشد که راهی جز فرایند مردم سالاری از طریق صندوق رای ندارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سیدخلیل سجادپور–مرد40ساله ای که برای گرفتن زودهنگام«میراث پدرش»،مناطق محل سکونت نزدیکانش را در هاله ای از وحشت فرو برده بود، در حالی تعدادی از آن ها را با دندان های خونآلود گاز گرفت و به تخریب هولناک اموال دیگران پرداخت که پدر پیرش را نیز با ضربات عصا به قتل رساند.
به گزارش اختصاصی روزنامه خراسان، پیرمردی که 10 سال قبل همسر و همراهش را از دست داده بود ،عصای تنهایی را به آغوش گرفت و به عشق 8 فرزندش به زندگی ادامه داد. سال ها گذشت و یکی از دختران که در طبقه بالای ساختمان متعلق به پدرش زندگی می کرد، عاشقانه به مراقبت از پیرمرد می پرداخت و پرستاری از او را باجان و دل انجام می داد. اگر چه این نزدیکی و محبت ها در قلوب فرزندان دیگر پیرمرد نیز نقش بسته بود و«ع-غ» گاهی با شیرین زبانی نوه هایش شاد بود با وجود این، روزی همه فرزندانش را صدا زد و ساختمان 250 متری محل زندگی اش را به نام آنان سند زد؛ اما او فقط یک خواهش از دختران و پسرانی داشت که سال ها برای عزت و بزرگی آن ها زحمت کشیده بود. او به فرزندانش توصیه کرد تا روزی که صدای ضربان قلبش در این دنیای فانی شنیده می شود، او را از خانه اش بیرون نکنند و اجازه دهند در همین مکان زندگی کند. حالا پیرمرد به مرز 80 سالگی رسیده بود و هیچ کدام از فرزندانش چشم به آن ملک با ارزش نداشتند اما در این میان یکی از فرزندان مسیر بیراهه را درپیش گرفت. «م-غ» که تصور میکرد با فروش سهم ارثیه خود می تواند زندگی اش را دگرگون کند و به مال و منالی برسد، دیگر خواهران و برادران را در تنگنای اخلاقی قرارداد و ادعا داشت که باید سهم او را قبل از مرگ پدر بدهند تا خودش برای آن تصمیم بگیرد! اما 7 فرزند دیگر پیرمرد حتی نمی خواستند نام «ارثیه» را بر زبان جاری کنند چرا که دوست نداشتند قلب پدر را بشکنند و چشمان او را به اشک بنشانند! با وجود این پسر 40 ساله دست بردار نبود و ناگهان تصمیم وحشتناکی گرفت. او که دیگر چشم هایش به خون نشسته بود بعدازظهر سوم اسفند سوار بر پراید به طرف محل سکونت پدرش در بولوار خیام مشهد به راه افتاد و پس از ورود به خانه پیرمرد،او را زیر ضربات عصای چماق گونه قرارداد و به سوی خواهرش نیز حمله ور شد. دیگر خون جلوی چشمانش را گرفته بود به طوری که هاله ای از وحشت را در محل ایجاد کرد و سوار بر پراید خواهرش را با تکانه خودرو به گوشه ای انداخت و با ایجاد رعب و وحشتی دلخراش به سمت منزل برادر دیگرش رفت که مدعی بود اسناد مالکیت منزل در دست اوست. این مرد40 ساله بسیاری از نزدیکانش را با دندان های خونبارش گاز می گرفت و همچنان به وحشت آفرینی و تخریب اموال ادامه می داد. آیفون منزل و شیشه های خودرو را می شکست و با لگد به در حیاط می کوبید. لحظات بسیار ترسناک شده بودند که ماموران اورژانس و پلیس از راه رسیدند اما او که همانند دراکولا،دهانش به خون نشسته بود،دست مامور انتظامی را هم گاز گرفت و سپس به طرف امدادگران اورژانس حمله ور شد. درهمین حال افسران انتظامی او را محاصره کردند و موفق شدند دستبندهای قانون را بر دستانش حلقه بزنند. گزارش اختصاصی روزنامه خراسان حاکی است: دقایقی بعد پیرمرد مجروح که لخته های خون از گلویش بیرون می آمد، به بیمارستان امام رضا(ع)انتقال یافت و با توجه به اهمیت موضوع پرونده نزاع خونبار در شعبه 215 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تشکیل شد و زیرنظر قاضی مجتبی حیدری مورد رسیدگی قرارگرفت. طولی نکشید که عوامل انتظامی با دستورات ویژه مقام قضایی ،«م-غ» را دستگیر کردند و به بررسی ابعاد مختلف این ماجرای تکان دهنده پرداختند اما درحالی که هنوز تحقیقات قضایی در این باره ادامه داشت ،تلاش های کادر درمانی برای نجات پیرمرد به نتیجه نرسید و او بر اثر عوارض ناشی از اصابت ضربات عصای چماق گونه و بعد از تحمل 6 روز درد ورنج درگذشت. این گونه بود که روند تحقیقات تغییر کرد و پرونده ای جنایی شکل گرفت. در این شرایط بود که قاضی دکتر صادق صفری (قاضی ویژه قتل عمد مشهد)وارد عمل شد و ادامه تحقیقات قضایی را به عهده گرفت. ساعتی بعد و با دستور قاضی شعبه 208 دادسرای عمومی وانقلاب،گروهی از کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد با هدایت و نظارت مستقیم سرهنگ جواد بیگی (رئیس اداره جنایی) بررسی های تخصصی را آغاز کردند و به بررسی همه جوانب این پرونده جنایی پرداختند. بنابرگزارش اختصاصی روزنامه خراسان، از سوی دیگر با حضور قاضی ویژه قتل عمد در مرکز درمانی و اماکن وحشتآفرینی مردی که تعدادی از اطرافیانش را با دندان های ترسناک خود زخمی کرده است،تحقیقات قضایی وارد مرحله جدیدی شد و متهم به قتل نیز به شعبه ویژه پرونده های جنایی انتقال یافت.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.