در حالی که همه منتظر اعلام تغییرات در تیم اقتصادی دولت هستند، شنیدهها حکایت از قطعی شدن بازگشت طیب نیا به تیم اقتصادی، آن هم به عنوان فرد اصلی این تیم دارد. در این باره، روزنامه رسمی دولت (ایران) نوشت که احتمال پیوستن علی طیبنیا به دولت قوت گرفته است. خبرگزاری ایسنا نیز به استناد شنیدههای خبرنگارخود گزارش داد: وزیر سابق اقتصاد یکی از گزینههای جدی ریاست بانک مرکزی و جایگزینی ولیا... سیف است. اما پایگاه خبری تابناک نیز بر اساس شنیدهها گزارش داد که قرار است طیب نیا جای نوبخت را در سازمان برنامه بگیرد و محور اصلی تیم اقتصادی شود. شاپور محمدی، رئیس فعلی سازمان بورس وزیر اقتصاد میشود و همتی رئیس سابق بیمه مرکزی به بانک مرکزی میرود. بر این اساس کرباسیان هم از وزارت اقتصاد به صنعت خواهد رفت. هر چند اقتصاد آنلاین مدعی شده است که کرباسیان در وزارت اقتصاد میماند.برخی دیگر از رسانهها اسامی دیگری مثل دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی را نیز به عنوان گزینه ریاست بانک مرکزی اعلام کردهاند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
روز گذشته دو مقام قضایی جزئیات جدیدی را از پرونده های فساد واردات خودرو، سوء استفاده از ارز دولتی و توزیع ارز و سکه در بازار تشریح کردند.همزمان وزیر صنعت نیز فهرست متخلفان ثبت سفارش واردات خودرو را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، محسنی اژهای در نشست خبری که دیروز با حضور جانشین فرمانده ناجا و دادستان تهران برگزار شد، افزود: در مجموع با اقدامات انجام شده برای استیفای حق مردم از بیتالمال و شناسایی مجرمان و متخلفان تاکنون ۱۳ نفر در این خصوص بازداشت شدهاند که از این تعداد پنج نفر به دلیل ثبت سفارش بازداشت و چند نفر به دلیل توزیع ارز برای کنترل بازار دستگیر شدند که در این بین فردی که به عنوان عامل بانک مرکزی اقدام به دریافت ارز کرده و در عین حال صراف نبوده به همراه همکارش بازداشت شده است.سخنگوی قوه قضاییه درباره تخلف واردات خودرو گفت: در نامهای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت آنان اعلام کردند که در اواخر سال ۹۶ متوجه این تخلفات شدند اما سوال این جاست که پس از متوجه شدن چه اقدامی انجام دادهاند که آن ها میگویند موضوع را به تعزیرات و وزارت اطلاعات در قالب نامهای رسمی اعلام کردیم. اژهای افزود: به عنوان مثال از برج ۱۰ سال ۹۶ وزارت صمت میگوید که ما به این تخلفات رسیدیم و به تعزیرات و وزارت اطلاعات گفتهایم اما آن چه مشخص است این است که یا آن دو دستگاهی که تخلف به آنان اعلام شده به چیزی نرسیدند یا این که نتایج خود را به دستگاه قضایی اعلام نکردند. وی افزود: سوال دیگر از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که درباره تخلف انجام شده از سوی برخی از کارمندان چه کردند، آیا آن ها را به دادگاه رسیدگی به تخلفات اداری معرفی کردند؟ البته یکی دو نفر منفک شدند اما این مقدار کفایت نمیکند و نمیشود فردی که مرتکب تخلفی شده، بعد که متوجه شده امکان لو رفتنش وجود دارد از مجموعه جدا شود و دیگر هیچ اتفاقی رخ ندهد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
این جا قلب زمان به ساعت عشق در تپش است. این جا مأمن دلدادگان و آستان دلخستگان است.
این جا حرم امن آل ا... است . این جا همان حریمی است که بر در و دیوارش هیچ کجا ننوشته که گنهکار نیاید . این جا ملائک صف در صف به پیشواز زائران امام ثامن ضامن می آیند.این جا شور و هلهله سلام و صلوات و نماز و تلاوت قرآن است. این جا همان حرم امن عاشقان دلخسته ای است که از جای جای ایران، به پابوس امام رئوف می آیند. این جا همه غم دل، راز دل با امام ضامن ثامن می گویند.این جا همان جایی است که حجت حق قرآن ناطق ثامن الحجج دست زائران را بی واسطه به دامن خدای کردگار می رساند.
این جا هنگامه راز و نیاز و نیایش است. این جا همان دلکده ای است که مردمان از سر ارادت دست به دامان فرزند رسول خدا می شوند. این جا قلب زمان به ساعت عشق می تپد. این جا حریم و حرم غریب الغرباست. این جا در کنار آقا هیچ کس احساس غربت نمی کند. این جا مأمن دلخستگان است. این جا مأمن عاشقان است. این جا ارادتمندان طواف عشق می کنند. این جا همه دردمندان، همه امیدواران به زیارت فرزند رسول خدا می آیند. همان که نزد خدا آبرومند است. این جا نماز به برکت حجت خدا چه با سرعت به سوی عرش پرواز می کند. این جا آدمیان فاصله فرش تا عرش را با یک بسم ا... چه آسان طی می کنند، زمین و آسمان مشهد به برکت رضای آل محمد قطعه ای از بهشت است. این جا یار در دسترس است. این جا نزدیک ترین جا به حریم امن است.
این جا مردمان بیعت می بندند که از قرآن جدا نشوند. این جا بهترین جای بیعت بستن با امامت و ولایت است.زیارت غیر از عرض ارادت، غیر از واسطه گرفتن برای دست به دامان خدا شدن، غیر از تقرب به خدای عزوجل نشان بیعت با ولایت است. این جا بندگی خداوند است که حریم آل ا... را خود خداوند در قرآن محترم شمرده است. زائران ، عاشقان، آنان که به پابوس علی بن موسی الرضا آمده اند و همه اشتیاق وصال دارند با امام شان پیمان می بندند که بنده خدا باشند و لاغیر. بیعت می بندند که بگویند و بمانند بنده خدا و بنده خدا اطاعت کننده امر خدا و فرستادگان خداست و علی بن موسی الرضا و همه ائمه و اوصیا، اوصیای پیامبر اعظم اند. همه واسطه فیض اند. کلهم نور واحدند.این جا از فرش به عرش، از بهشت امام رضا طبق های نور سوی عرش پرواز می کند. این نور زائران را تا عرش خدا رهنمون می کند که ای انسان، که ای زائر، که ای مسلمان افتخار و شرف انسانیت بندگی خداوند است و بس. مگر نه این که پس از شهادت دادن به یگانگی خداوند تبارک و تعالی، قبل از شهادت دادن به رسالت محمد رسول ا...، او را بنده خدا می دانیم و به بندگی او شهادت می دهیم. پس عزت و شرف پیامبر اعظم خاتم انبیا و همه انبیا و اوصیا و اولیا اولا به بندگی خداست ، ثانیا به رسالت.
پس زائر امام رضا با هزار هزار امید به این درگاه التجا می کند که بنده بماند، که عبد خدا بماند.
امام رضا محرم راز است. امام رضا مأمن راز است. امام رضا مأمن دل های عاشق و شیدای آل ا... است.
حالا در هنگامه ولادت علی بن موسی الرضا(ع) فرزند علی و زهرا مردم از جای جای جهان به قلب ایران به پایتخت معنوی ایران گسیل می شوند. این جا حلقه دل شان را به ضریح مطهر علی بن موسی الرضا (ع) پیوند می زنند. مبارک ترین پیوند عاشقی و دلدادگی.
مبارک ترین پیوند و بیعت با حجت خدا که علی بن موسی الرضا همانند همه ائمه واسطه فیض الهی است. امام رضا صدای همه آنانی که می خوانندش و به زیارتش می آیند و آرزوی زیارتش را دارند، می شنود.امام رضا رئوف و مهربان و غریب نواز است . این جا قلب زمان به ساعت عشق می تپد. این جا پاک ترین عشق ها متجلی می شود. این جا عشق به تمامت رونمایی می شود. این جا ارادت به تمامت جلوه گری می کند. این جا بنده در مقابل خدا به تمامت بندگی می کند. این جا به عنایت علی بن موسی الرضا مردم حاجت روا می شوند. این جا امام رضا شفاعت مردم را پیش خدا می کند. این جا در حرم مطهر علی بن موسی الرضا به روی همه باز است. میلیون ها دل عاشق امشب بال در بال ملائک و همه شب بال در بال ملائک، همه ثانیه هاو لحظه ها بال در بال ملائک دست تعظیم به سینه دارند. در مقابل عبد صالح خدا امام رضا ، در مقابل این وجود پرنور پربرکت ایمان افزا ، او که هیچ کس را از درش ناامید برنمی گرداند. او که حرم اش قبله هفتم است و در بارگاهش تلالؤ نور عرش آسمان موج می زند.
خدایا سیل این عاشقان را ، خدایا این دریای مواج عاشقان علی بن موسی الرضا (ع) را، این عاشقان امامت و ولایت را ، خدایا به آبروی این حجت حق به همه خواسته های مشروع شان نائل بفرما.
نورانیت ایران زمین به وجود پربرکت حضرت ضامن آهوست.
خدایا او را شفیع و نزد تو می آوریم و از درگاه تو طلب بندگی و رخصت عبادت می طلبیم. خداوندا به آبروی علی بن موسی الرضا پرچم اقتدار و عزت کشور امام رضا را به دست مهدی فاطمه برسان. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد . زیارت قبول، التماس دعا.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در سیره انبیا و ائمه (ع) توجه به اصول اخلاقی و ارتباط با جامعه، جایگاه ویژه ای دارد. از آن جا که اخلاق اسلامی دارای سه محور اخلاق فردی یعنی خصوصیات اخلاقی شخص، اخلاق اجتماعی یعنی ارتباط با فرد یا افراد در خانواده و جامعه و اخلاق الهی یعنی ارتباط با خالق و رابطه عبد و معبودی است، بسیاری از سفارش های ائمه چه در قالب احکام دینی و چه سبک زندگی اسلامی، درباره مسائل اخلاقی و اهمیت آن است. در سیره امام رضا (ع) نیز سفارش های بسیاری درباره مسائل اخلاقی شده است. چنان که ایشان در روایتی فرمودند: «به کثرت و زیادی نماز، روزه، حج، دیگر اعمال و عبادات افراد توجه نکنید بلکه آن چه مهم است راست گویی و امانت داری است.» (عیون اخبار الرضا ج2ص51). در ادامه نگاهی خواهیم داشت به توجه ویژه امام رضا (ع) به این دو ویژگی اخلاقی.
پایه های روابط مستحکم اجتماعی
روایت مطرح شده، ملاک قضاوت اجتماعی درباره افراد را بر پایه راست گویی و امانت داری قرار می دهد که پایه و اساس روابط مستحکم اجتماعی است و نتیجه رعایت آن، امنیت اخلاقی و آرامش اجتماعی جامعه خواهد بود. راست گویی گمشده امروز جامعه در تقابل فردی و اجتماعی است. انسان بدون توجه به نتیجه دروغ گویی یا راست نگفتن، ممکن است برای پنهان کردن این خطای خود دچار اشتباه بزرگ تری شود چنان که در روایتی، دروغ گویی را کلید همه بدی ها و گناهان برشمرده اند. همین موضوع در مقام ارتباط فرد با جامعه به خصوص در جایگاه تقابل فرد مسئول با جامعه ای که از آن برآمده و درباره آن ها مسئولیت دارد، ممکن است رخ دهد و آن شخص بابت منافع مادی یا معنوی، شخصی یا جناحی یا هر دلیل دیگری مرتکب اشتباه کذب گویی یا راست نگفتن شود که این از اعتبار و جایگاه و منزلت اجتماعی او می کاهد و در ادامه در حیات مسئولیتش، دچار تزلزل و حتی سقوط می شود.
آثار دروغ گفتن در خانواده
در خانواده به خصوص در روابط زوج ها، هر دروغی سردی و کندی روابط را در پی خواهد داشت و تکرار آن، اعتماد اعضای خانواده به یکدیگر را خدشه دار می کند و بدتر، آن زمانی است که این رفتارها در منزل، شاهدانی همچون فرزندان داشته باشد که می توان گفت فاجعه ای در مسیر تربیت و انتقال آن ها از محیط خانه به جامعه رخ خواهد داد. فرزندی که اولین الگوی او پدر و مادر است، وقتی شاهد تناقض رفتاری و گفتاری آن ها با خود است، دچار نوعی نفاق پنهان در شخصیت خود می شود و سعی می کند شخصیتی را که نیست یا اعتقاد ندارد یا نمی تواند باشد، از خود به نمایش بگذارد چراکه دیده است والدین در بحث تربیت او راست گویی را ستایش و دروغ گویی را نکوهش کردند اما در عمل آن چه تحویل یکدیگر می دهند، خلاف این موضوع است.
اهمیت راست گویی در ارتباط با خالق
بنابر آن چه بیان شد، اهمیت راست گویی که در کلام امام رضا (ع) بیش از عبادت دارای ارزش و مورد توجه است، آشکار می شود و در تاکید آن می توان گفت وقتی شخص در محیط کوچک خانواده نتواند با نزدیک ترین افراد به خود، تقابل مثبت و درستی داشته باشد قطعا در بُعد ارتباط با خالق و اخلاق الهی و رابطه عبد و معبودی دچار تزلزل می شود چون اخلاق فردی و اجتماعی و مناسبات رفتاری سالم با خانواده، به شدت مورد توجه خداوند و به نوعی پیش نیاز ارتباط با اوست.
امانت داری، فقط جنبه مادی ندارد
امانت داری دیگر موضوع مورد اشاره امام رضا (ع) در این فرمایش است که با تشریح و دقت نظر در آن، به اهمیت و دلیل توجه امام (ع) به این مقوله در سبک زندگی اسلامی پی می بریم. آن چه از واژه امانت داری در ابتدا به ذهن انسان می رسد، شاید به امانت گذاشتن شیء یا مالی با ارزش نزد شخصی مورد اعتماد به مدت معلوم یا حتی نامعلوم برای مراقبت و نگهداری از آن است تا در نهایت به صاحبش بازگردانده شود. تمام افراد قائل به اخلاق حتی در جنبه غیر دینی، این مورد را به عنوان امانت داری تصدیق می کنند و به امانت دار، نگاه نیکویی دارند اما شاید مراد امام (ع) در این گفتار از منظر اخلاق اسلامی وسعت بیشتری داشته باشد و شامل امانت داری از جنبه معنوی هم بشود.
امانت داری در روابط اجتماعی
بُعد معنویِ نگاه به امانت داری چنین است که جامعه اسلامی باید به حدی از صداقت و درستی، امنیت اجتماعی و مراوده بین مردم برسد که لازم نباشد شخص مال و اموال خود را نزد کسی به امانت بگذارد بلکه همه افراد آن جامعه باید در قبال دارایی او احساس مسئولیت و امانت داری داشته باشند و در غیاب او خود را موظف به مراقبت از آن بدانند چراکه جان و مال مسلمان در قاعده احکام اسلامی محترم است. وقتی دیدگاه ما به امانت داری وسعت این چنینی داشته باشد، اهمیت آن بیش از پیش روشن می شود. امانت داری در باب روابط و مناسبات اجتماعی، این پیام را به ما می دهد که وقتی شخصی متوجه خیانت در امانت فردی در جامعه شد، ضمن امر به معروف و نهی از منکر او، از آن عمل جلوگیری کند و در صورت نیاز بر این مسئله بانگ برآورد تا ضمن نشان دادن قُبح اجتماعی آن با همراهی افکار عمومی، راه را بر تکرار چنین قضایایی ببندد. وقتی افراد این مسئولیت را بر شانه های خود احساس کنند، سعی می کنند در موضوعی مثل اختلاس که تاثیر منفی بر روح و روان جامعه و تعاملات اجتماعی و رفتاری آن گذاشته است، همگی در یک صف واحد در دفاع از حق و حقوق دیگران از باب امانت داری و وظیفه انسانی، جلوی این گونه ناهنجاری ها قد علم کنند و ضمن مطالبه از مسئولان برای برخورد قاطع و عاجل، از ادامه این گونه اعمال در جامعه جلوگیری شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معصومه جمالی h.habibi@khorasannews.com
« پروازتون چند دقیقه تاخیر داره» جمله آشنا و ناخوشایندی که روزانه بسیاری از مسافران در فرودگاه ها آن را می شنوند و در واقع سرآغاز ماجراست. این که چند دقیقه تاخیری که اعلام می شود واقعا چند دقیقه است، تقریبا می توان گفت جوابش بستگی به شانس تان دارد و ممکن است شما چیزی کمتر از نیم ساعت یا بیش از چندین ساعت در انتظار پرواز باشید. تاخیر در پرواز تنها یکی از چندین مشکلاتی است که برای مسافران در فرودگاه ها پیش می آید و بابت آن متضرر می شوند که اگر با حقوق خود آشنایی نداشته باشند مطمئنا زیان های بیشتری را هم متحمل می شوند. در این شماره از دخل و خرج سعی داریم تا شما را با مهم ترین حقوق هوایی تان آشنا کنیم تا در مواقع ضروری با علم به این حقوق دست به کار شوید و گلیم تان را از آب بیرون بکشید.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ادیب- وکلای ملت در بهارستان با یک فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، مدت زمان بازداشت موقت را کاهش میدهد. یک فوریت طرح اصلاح ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری دیروز در شرایطی در صحن علنی مجلس مطرح شد که پس از اظهارات موافقان و مخالفان ۱۵۲ نماینده با یک فوریت این طرح موافقت کردند. ۲۷ نفر مخالف و ۸ نفر هم ممتنع بودند. در صورت تصویب نهایی این طرح، قرارهای بازداشت موقت در همه جرایم فقط برای یک ماه صادر می شود و تنها برای یک دوره هم قابل تمدید است. این در حالی است که در شرایط فعلی در برخی جرایم سنگین مانند قصاص یا اعدام حداقل بازداشت موقت دو ماهه است. همچنین بر اساس قانون فعلی، در جرایم معمولی و غیرسنگین تمدید چندباره بازداشت موقت امکان پذیر بوده و عملاً ممکن است فردی ماه ها در بازداشت موقت به سر برده و در نهایت بیگناه شناخته شود. اگرچه در قانون راهکار درخواست خسارت از سوی فردی که بعد از این مدت بیگناه شناخته می شود در نظر گرفته شده است .همچنین بر اساس طرحی که مجلس در دست بررسی دارد، در جرایم سنگین (شامل قصاص نفس، قصاص عضو کامل و جرایم مستوجب اعدام در حدود) قرار بازداشت متهم در هر ماه دو بار مورد بازبینی قرار می گیرد.
جهانبخش محبی نیا: نباید اجازه داد عده ای قرار را وسیله ای برای ترساندن افراد قرار دهند
به گزارش خانه ملت، جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح این طرح در توضیح آن گفت: « متاسفانه در سیستم قضایی ایران برای حفظ متهم و آثار مجرمانه اقدام به صدور قرار بازداشت موقت میکنند و این قرار که یکی از قرارهای تامین محسوب می شود تا مدت بسیار طولانی نیز قابل تمدید است». وی با بیان این که «این موضوع علاوه بر این که با حقوق افراد و آزادی های عمومی ناسازگار است سلامت جسمی و روانی متهمان را با خطر مواجه کرده و صحت اعترافات آن ها را زیر سوال می برد» تصریح کرد: «نباید اجازه داد عدهای با قرار تامین بازی کنند و آن را وسیله ای برای ترساندن افراد قرار دهند. رؤسای قوه قضاییه حبس زدایی را شعار خود قرار داده اما متاسفانه قدمی در این زمینه برنداشته اند.» به گزارش ایسنا، در ماده واحده طرحی که دیروز یک فوریت آن به تصویب رسیده، آمده است: در کلیه جرایم هر گاه تا یک ماه به علت صدور قرار تامین، متهم در بازداشت بماند و پرونده اتهامی او منتهی به تصمیم نهایی در دادسرا نشود، بازپرس مکلف به فک و تخفیف قرار تامین است. اگر علل موجهی برای تهدید قرار وجود داشته باشد، با ذکر علل مذکور و تایید دادستان فقط برای یک بار و حداکثر تا یک ماه قرار تمدید و مراتب به متهم ابلاغ میشود. همچنین بر اساس این طرح، «متهم میتواند از این تصمیم ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ به دادگاه صالح اعتراض کند. در جرایم مستوجب قصاص نفس، قصاص عضو کامل و مستوجب اعدام در حدود، هرگاه بازداشت متهم ادامه پیدا کند هر یک ماه دو بار قرار صادره مورد بازبینی قرارمی گیرد. در صورت ابقای قرار باید به تایید دادستان برسد و در صورت مخالفت دادستان حل اختلاف با دادگاه صالح است. در هر صورت در جرایم موجب مجازات سلب حیات، مدت بازداشت موقت از دو سال و در جرم مربوط به قصاص عضو کامل از یک سال تجاوز نمیکند.» بر اساس عرف مجلس در طرح هایی که یک فوریت آن ها به تصویب می رسد، ظرف چند هفته اصل طرح رأیگیری می شود. رأی بالایی که فوریت این طرح دیروز به دست آورد نشان می دهد که احتمال تصویب نهایی آن در مجلس زیاد است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نخستوزیر رژیم صهیونیستی در دیدار غیر مترقبه با وزیر خارجه روسیه پیشنهاد مسکو درباره حضور نیروهای مقاومت در ۱۰۰ کیلومتری بلندیهای جولان اشغالی را رد کرد.در این دیدار که دوشنبه شب در تل آویو انجام شد، نتانیاهو تأکید کرد که همه واحدهای مقاومت که در سوریه حضور درازمدت دارند باید از سراسر این کشور خارج شوند. به علاوه، ایران باید همه موشکهای بلندبرد و سامانه ضد موشکی خود را از سوریه خارج سازد. همزمان، جنگنده ارتش سوریه با رویکرد تهاجمی علیه تروریست ها برای اولین بار به عمق دو کیلومتر وارد آسمان رژیم صهیونیستی شد که هدف موشک قرار گرفت. نتانیاهو در گفتوگوی دو هفته پیش خود با پوتین نیز بر این نکته تأکید کرده بود که اگر نیروهای ایرانی از سوریه خارج شوند، اسرائیل در پی سرنگونی بشار اسد نخواهد بود. پافشاری تلآویو برای خروج ایران از تمام نقاط سوریه با مخالفت روسیه روبهرو شد و مسکو این خواسته تلآویو را غیرواقعبینانه میدانداما تلآویو به خوبی بر این امر واقف است که کنترل مجدد حکومت مرکزی سوریه بر مناطق جنوب غربی کشور وبلندی های جولان، عمق استراتژیک دمشق را افزایش خواهد داد و دیگر مناطق استراتژیک رژیم صهیونیستی به ویژه در مناطق شمالی، در معرض حملات توپخانهای و موشکی دولت سوریه خواهد بود.نیروهای دولتی سوریه و متحدانش، از چند هفته پیش عملیات گسترده ای را آغاز کرده اند و برای به دست گرفتن کنترل مناطق جنوبی سوریه وارد عمل شده اند. ارتش سوریه در روز های گذشته پس از پیشرفت های پی در پی در برابر تروریست ها چند روستای دیگر را آزاد و بار دیگر به مناطق استقرارش در کنار خطوط حایل با جولان اشغالی رسید. تل الاحمر یکی دیگر از ارتفاعات راهبردی مشرف بر جولان اشغالی است که به تصرف ارتش در آمده است.ظاهرا حضور قدرتمند ارتش سوریه و متحدان پشت مرز های اراضی اشغالی و پیروزی های قاطع آن ها در برابر شورشیان و تروریست ها مهم ترین عامل نگرانی رژیم صهیونیستی و متحدانش است. حتی تشدید حملات ماه های اخیر رژیم صهیونیستی به مواضع نظامی ارتش سوریه را نیز می توان ناشی از نگرانی های این رژیم درباره پیشروی های ارتش سوریه به سمت جولان اشغالی ارزیابی کرد. همزمان،رسانه های رژیم صهیونیستی شکست سامانه ضد موشکی ارتش این رژیم موسوم به فلاخن داود را در نخستین آزمایش عملی و واقعی تأیید کردند.سامانه ضد موشکی فلاخن داود نتوانسته دو فروند موشکی را که از سوریه شلیک شده بود، بر فراز بلندی های جولان رهگیری و سرنگون کند.رسانه های اسرائیلی اعلام کردند که ارزیابی تصمیم برای شلیک موشک رهگیری ، تصمیم درستی بود اما عملیات رهگیری شکست خورد در نتیجه سامانه فلاخن داود کارایی خود را ثابت نکرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اگر اهل رستوران رفتن هستید، اگر سروکارتان زیاد به کارواش میافتد، اگر اینروزها مشغول اسبابکشی یا خرید لوازم خانه هستید، حتما «انعام ما فراموش نشه» زیاد به گوشتان خوردهاست. لغتنامه دهخدا، «انعام» را بخشش و هبه معنی کردهاست، همهمان اما میدانیم پایبند نبودن به این بخشش عواقبی دارد. مثلا اگر به نگهبان و گارسون رستوران موردعلاقهتان انعام ندهید، باید از خیر دوباره برگشتن به آن رستوران بگذرید یا دستکم دیگر توقع خوشرویی و خدمات خوب نداشتهباشید؛ اگر کارگر کارواش را با مبلغ مناسبی راضی نکنید، در مراجعه بعدی چشمغره و تحویل گرفتهنشدن و کثیف ماندن بخشهایی از ماشین، کاملا طبیعی است. پیامدهای بدتر هم البته غیرقابل تصور نیست، مثلا؛ سال 1918 در آمریکا، 100 پیشخدمت را به اتهام مسموم کردن سوپ مشتریانی که انعام نمیدادند، دستگیر کردند! خلاصه انعام، چیزی بیشتر از بخشش، درواقع قراردادی نانوشته و گاهی سفت و سخت است. از آنجایی که قراردادهای غیررسمی را فرهنگ جوامع تعریف میکند، رفتار انعام دادن و گرفتن در کشورهای مختلف، تنوع و گوناگونی زیادی دارد. در این پرونده از فرهنگ انعام دادن میگوییم، جزئیاتش را در کشورهای مختلف دنیا بررسی میکنیم و از روانشناسی هم برای فهمیدن این رفتار کمک میگیریم.
چرا فرهنگ انعام در کشورهای مختلف متفاوت است؟
چقدر، کِی و چطور انعام دادن با توجه به ارزشها و سنتهای هر فرهنگ فرق میکند. یکی از متغیرهای تعیینکننده این رفتار، به ماهیت و اهمیت احترام مربوط میشود؛ مثلا در رابطه با انعام دادن به پیشخدمتها به نظر میرسد هرچه کار در رستوران، در جامعهای آبرومندانهتر باشد، کارکنان انعام کمتری دریافت میکنند. نمونهاش کشور ژاپن که در آن، انعام دادن نهتنها ناپذیرفته که حتی توهینآمیز است چون بیاحترامی به خدمه محسوب میشود. در فرهنگ ژاپنی شأن آدمها به این است که وظیفهشان را به بهترین نحو انجام دهند و هر شغلی، احترامی شایسته خود را دریافت میکند؛ انعام گرفتن برای آنها به این معنی است که اگر کارتان را به خوبی انجام دهید هم کافی نیست. ارتباط انعام و احترام در کشورهای دیگر هم قابل مشاهده است؛ مثلا در آمریکای شمالی پیشخدمتی، شغلی پایینرتبه است که با دریافت زیاد انعام، بهنوعی احترامِ از دسترفتهاش جبران میشود. «مایکل لین»، استاد رفتارشناسی مصرفکنندگان و بازاریابی در دانشگاه «کرنل» آمریکا میگوید در ازای افزایش درصد تولید ناخالص ملی که در مالیات جمعآوری میشود، رفتار انعام دادن کاهش مییابد. لین، برای توضیح نظریهاش از کشورهای حوزه اسکاندیناوی مثال میآورد؛ در این کشورها میزان مالیات بالاست و احترام، مستلزم این است که جامعه به عنوان یک کل، به گونهای طراحی شدهباشد که استاندارد مطلوب زندگی را برای همه تضمین کند. پرداخت حقوق متناسب شأن افراد هم به معنای تضمین این اصل است که هرکسی میتواند با سختکوشی، زندگی آبرومندانهای داشتهباشد و دستمزد منصفانهای دریافت کند؛ لذا نیاز چندانی به انعام گرفتن وجود ندارد.
چه چیزی ما را به انعام دادن، مجاب میکند؟
روانشناسی انعام
تفاوتهای فرهنگی در رفتار انعام دادن را به کمک روانشناسی هم میشود فهمید. «جان استیسی»، روانشناس رفتارهای شغلی، در دهه شصت میلادی «نظریه تساوی حقوق» را مطرح کرد؛ او در توضیح این نظریه میگوید: «اقتضای اجتماعی شدن ما این است که وقتی روابطمان با دیگران نابرابر باشد، احساس اضطراب و ناراحتی کنیم. احساس نابرابری و پیامدهای روانیاش در هر بافت فرهنگی، به شیوه متفاوتی توجیه میشود؛ به این ترتیب انعام در ژاپن یا نروژ، تفاوت جایگاهها را برجسته میکند، حس نابرابری را افزایش میدهد و باعث بالا رفتن احساس ناراحتی میشود؛ درحالیکه در بریتانیا و ایالات متحده، دادن انعام، از نابرابری مالی میان مشتری و کارکنان میکاهد و تنش را کم میکند. روانشناسی همچنین سازوکارهایی که رفتار انعام دادن را برمیانگیزد، توضیح میدهد. یکی از این سازوکارها قاعده مشابهت است؛ به این معنی که شباهت رفتاری اعم از ظاهری یا کلامی، باعث ایجاد حس اطمینان بیشتر و درنتیجه علاقه بیشتر بین دو افراد میشود. این همان قاعدهای است که بهعنوان استراتژی فروش بهکار میرود؛ وقتی فروشنده بعد از گوش کردن دقیق به مشتری، درخواست او را تکرار میکند (مشابهت)، محیط گرمتری برای بستن قرارداد فراهم میکند. به این ترتیب، وقتی پیشخدمت، بعد از دریافت سفارشتان چیزی را که خواستهاید تکرار میکند، شما به احتمال زیاد در انعام دادن، سخاوت بیشتری به خرج میدهید.
انعام در دنیا و ایران
درباره انعام، یکسری قواعد کلی وجود دارد؛ مثلا در رستوران اگر هزینه خدمات به صورت حساب شما اضافه شده، نیازی به انعام دادن نیست درغیر این صورت، بهتر است 5تا10درصد مبلغ صورت حسابتان را انعام بدهید. اگر راننده تاکسی، چمدانهایتان را برایتان حمل کرد واضح است که باید با انعام از او تشکر کنید، با اینهمه این قواعد همهجا جواب نمیدهد؛ در کشوری ممکن است نشان قدرشناسی و ادب باشد و در کشور دیگری، گستاخی به حساب بیاید. در ادامه، با جزئیات رفتار انعام دادن در چندین کشور دنیا آشنا میشوید.
در هند، انعامدادن خیلی متداول نیست؛ با اینحال گاهی افرادی که خدمات میدهند، خودشان از مشتری تقاضای انعام میکنند. فقط در رستورانهای خیلی شیک و مجلل، حرف از انعام زده میشود؛ از میان تمام کارگران مشغول به کارهای سخت و سطح پایین هم تنها گاهی کالسکهرانها تقاضای گرفتن انعام میکنند.
در ژاپن همانطور که گفتیم انعامدادن بیادبی است چون ژاپنیها معتقدند ارائه کردن خدمات به مشتری، وظیفه است و دلیلی برای دریافت مبلغ اضافی وجود ندارد. ژاپنیها با تأکید زیاد روی غرور و احترام شخصی، باور دارند وقتی پای پول به میان میآید درواقع صداقت و اخلاق فردی خدمتگذار مورد توهین قرار میگیرد. خلاصه در ژاپن همیشه حق با مشتری است.
اتریشیها میزان رضایتشان از خدمات را با انعام نشان میدهند. در این کشور، گرچه خدمه و کارکنان رستورانها، هتلها و... درآمد مناسبی دارند و حق سرویس در صورتحسابها منظور میشود اما انعام ندادن به طور کلی غیرمودبانه است و فقط در صورت نارضایتی از سرویس دریافتی توجیه دارد. البته اتریشیها فقط در رستورانی دست به جیب میشوند که پیشخدمت غذا را سر میزشان بیاورد.
واژهای که در زبان آلمانی برای انعام به کار میرود، به معنی پولی اندک برای نوشیدنی است. آلمانیها اما به نحوه پرداخت این پول نوشیدنی خیلی حساس هستند؛ مثلا اگر کسی بعد از صرف قهوهاش، برای تشکر مبلغی پول روی میز بگذارد آلمانیها را عصبانی خواهدکرد. برای تشکر از پیشخدمت باید بهصورت شفاهی مبلغی را که برای او درنظرگرفتهاید، مشخص کنید.
در آمریکا انعام دادن تقریبا اجباری است. در این کشور به دلیل پایین بودن دستمزد پیشخدمتها و کارگران، درآمد اصلی آنها از انعام تامین میشود؛ 15 تا 20 درصد مبلغ کل صورتحساب برای پیشخدمتها و 20درصد کرایه برای رانندگان تاکسی، انعامی معقول و موردانتظار است.
در فرانسه، مشتریها همواره مبلغ مختصری روی میز رستورانها میگذارند؛ کاری که گفتیم در آلمان، گستاخی نابخشودنی به حساب میآید. نکته جالب آنکه در فرانسه حق سرویس معمولا به صورتحساب اضافه میشود و کسی انتظاری برای دریافت انعام ندارد اما چون این مبلغ به صاحب رستوران تعلق میگیرد، مشتریها به میل خودشان برای پیشخدمتها مبلغی انعام درنظر میگیرند.
در کانادا رسم انعام دادن بسیار شبیه به آمریکاست با این تفاوت که در کانادا افراد باید بابت رقم انعامهای دریافتی مالیات بدهند. کاناداییها برعکس مردم اتریش، با انعام گروکشی نمیکنند؛ آنها اگر از خدمات ناراضی باشند بهجای نپرداختن انعام، درباره کیفیت پایین خدمات و دلیل نارضایتیشان حرف میزنند.
در کشور ما، انعام چندان تابع قاعده و قانون نیست؛ کسی، حساب و کتاب نمیکند که چنددرصد صورتحساب و فاکتورش را باید انعام بدهد اما در مشاغل مختلف، خردهفرهنگهایی وجود دارد که بینیاز به محاسبه و گفتوگو مشتری را به پرداخت انعام مجاب میکند؛ مثلا کارکنان بعضی ادارات درازای کارراهاندازی با دریافت «پول چای» و «شیرینی بچهها»، انعامشان را میگیرند. عروس و دامادها در ایران میدانند، غیر از هزینههای اصلی مجلس عروسی باید مبلغ نسبتا چشمگیری را برای انعام آرایشگر و دیجی و کارکنان تالار عروسی و شاگرد گلفروشی کنار بگذارند. در رستورانهای شیک و گرانقیمت با اینکه هزینه سرویس تمام و کمال و حتی بیشتر از چیزی که باید، گرفته میشود اما مشتریها بدشان نمیآید نگهبان جلوی در را با مبلغی اندک خوشحال کنند بهویژه اگر موقع ورود و خروج در را با احترام برایشان باز کردهباشد.
منابع: ایسنا، جامجم، همشهری آنلاین، اقتصادنیوز،
فرصت امروز، دنیای اقتصاد، ترجمان
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.